Bij de Voice Dialogue Academie bieden we bieden verschillende opleidingen aan voor coaches, trainers en psychologen. Door een Voice Dialogue opleiding te volgen leren zij te werken met deze methode. Voice Dialogue bestaat al sinds de jaren zeventig, maar we merken toch dat er nog altijd veel vragen zijn over deze methode. We vertellen er daarom graag meer over.
Voice Dialogue is een psychologische visie en een methode die draait om zelfkennis en bewustzijn. Voice Dialogue wordt veel gebruikt door psychologen, therapeuten, coaches en trainers omdat het hen in staat stelt om in dialoog te treden met de innerlijke stemmen van een cliënt. Voice Dialogue gaat ervan uit dat ieder mensen uit meerdere persoonlijkheden bestaat. Al die persoonlijkheden hebben hun eigen gevoelens en waarnemingen. Bij veel mensen zijn enkele van die innerlijke stemmen of persoonlijkheden primair, terwijl andere persoonlijkheden meer op de achtergrond staan. Sommige persoonlijkheden staan zelfs zo erg op de achtergrond, dat mensen zich er niet van bewust zijn dat deze er is. Een cliënt kan er bijvoorbeeld van overtuigd zijn dat ze vanuit één ‘ik’ die vrije keuzes maakt.
In Voice Dialogue worden de verschillende persoonlijkheden ‘ikken’ genoemd. Al die ikken worden uitgenodigd om zich uit te spreken, dus óók de subpersonen die alleen in het lager onderbewuste aanwezig zijn. Een coach, therapeut of trainer gaat in gesprek met alle verschillende kanten van een persoon, zodat de cliënt in beter contact komt te staan met zichzelf. Hiermee kan Voice Dialogue helpen om de verschillende ikken beter te laten samenwerken en kunnen problemen of klachten worden opgelost.
Voice Dialogue werd in het begin van de jaren zeventig ontwikkeld door Hal en Sidra Stone. Dit echtpaar werkt al lang samen en zij ontwikkelden Voice Dialogue dan ook samen. Hal Stone behaalde zijn doctoraat in de psychologie aan de UCLA en werkte vervolgens als psycholoog bij de Amerikaanse marine. Daarna startte hij met een opleiding aan het Jungiaans instituut. In 1973 richtte hij het Center for the Healing Arts op. Vanuit daar werkte hij als psychotherapeut, trainer en schrijver. Sidra Stone studeerde aan de universiteit van Maryland. Als klinisch psycholoog heeft ze bij verschillende instanties gewerkt. Hal Stone en Sidra Stone schreven samen verschillende boeken, waaronder ook de theoretische grondslag voor Voice Dialogue. Deze methode gaat ervan uit dat iedere persoonlijkheid uit meerdere ikken bestaat. Hal en Sidra Stone begonnen hun werk binnen hun eigen relatie. Toen ze de waarde van deze methode zagen gingen ze deze ook gebruiken in hun werk. Voice Dialogue is dus niet ontstaan in een klinische setting waarbij de nadruk op de oorzaken lag. Al vanaf het begin werd er niet gekeken naar wat er fout was en wat er verbeterd zou moeten worden. De focus bij Voice Dialogue lag al meteen op een niet-oordelende aanpak.
Voice Dialogue is in beginsel een psychologische theorie: de Psychology of Selves (psychologie van de ikken). In deze theorie wordt beschreven hoe mensen dagelijks worden gestuurd door verschillende interne kanten. In het dagelijks leven hebben sommige kanten veel invloed op ons gedrag, terwijl andere kanten zichzelf minder vaak laten zien. Voice Dialogue gaat ervan uit dat al die verschillende kanten of subpersonen welkom zijn. De verschillende ‘ikken’ kunnen behoorlijk tegenstrijdig zijn, maar bij Voice Dialogue is er ruimte voor al die vormen. In Voice Dialogue gaat men er namelijk vanuit dat iedere subpersoon een belangrijke en vaak beschermende functie heeft in ons leven. In deze theorie wordt ook beschreven hoe die verschillende kanten zich hebben kunnen ontwikkelen, maar ook wat hun functie en betekenis is. Wij hebben deze visie beschreven in ons boek ‘Ik (k)en mijn Ikken – Ontdek andere kanten van jezelf met Voice Dialogue’.
Bij Voice Dialogue ga je in gesprek met alle verschillende subpersonen of stemmen van een cliënt. Bij een vraagstuk zijn er namelijk vaak verschillende stemmen die zich hiermee ‘bemoeien’. In de Voice Dialogue methode laat de begeleider die verschillende subpersonen één voor één aan het woord. Een Voice Dialogue begeleider gaat in gesprek met de verschillende kanten van een cliënt, allemaal op een eigen plek in de ruimte. Op die manier leert een cliënt zijn of haar innerlijke krachtenveld goed kennen en zichzelf beter aan te sturen. De Voice Dialogue methode is avontuurlijk en niet-oordelend. Het zorgt voor diepgaande inzichten en blijvende resultaten. Wij hebben deze methode beschreven in ons boek ‘Coachen met Voice Dialogue – Handboek voor begeleiders.
Bij de klassieke worden Voice Dialogue methode verschillende stoelen klaargezet bij aanvang van een sessie. De cliënt wordt uitgenodigd om op één van de stoelen te gaan zitten. De begeleider, coach of therapeut nodigt na verloop van tijd de subpersoon of andere ikken uit om op de andere stoel plaats te nemen. De cliënt roept de subpersoon op terwijl hij of zij in de andere stoel zit, zodat de coach of therapeut het gesprek kan aangaan met de verschillende ikken. De cliënt kan steeds van stoel wisselen, zodat het gesprek ook kan wisselen tussen zichzelf en de subpersoon. Zo gaat de cliënt in dialoog met zijn of haar subpersoon. Dit noemen we de Voice Dialogue: dialoog van innerlijke stemmen.
In 1998 maakten wij voor het eerst kennis met Voice Dialogue. Het was direct een enorme inspiratie voor ons omdat het een zeer zorgvuldige, liefdevolle en diepgaande manier is om meer kanten van jezelf te leren kennen. Met Voice Dialogue kun je jezelf ontwikkelen en groeien als professional, maar ook als mens. Om deze methode goed te leren kennen reisden we vaak naar Amerika om de grondleggers van Voice Dialogue te ontmoeten.
Bij de Voice Dialogue Academie werken we al meer dan twintig jaar met Voice Dialogue. Door de jaren heen hebben we ook ons eigen accent binnen deze methode ontwikkeld. Samen met collega’s hebben we eigen boeken over Voice Dialogue geschreven. Mensen die een Voice Dialogue opleiding bij Het Balkon volgen laten we heel veel oefenen met de methode, zodat ze het onderste uit de kan kunnen halen met dit instrument.
We bieden we een opleidingstraject aan voor Voice Dialogue. Wij leiden coaches, trainers en psychologen op in het werken met deze methode. Ons opleidingstraject begint met een Basistraining waarin je leert werken met de beginselen van Voice Dialogue. Voor een verdiepingsslag is er een Vervolgopleiding en een Masteropleiding opgezet. Ook hebben we bij diverse specialisaties en masterclasses op het gebied van Voice Dialogue.
Naast ons opleidingstraject hebben we een Voice Dialogue zomerweken. Hier komen mensen naartoe voor hun persoonlijke proces. Ook Voice Dialogue begeleiders zijn tijdens deze zomerweken van harte welkom.
Voice Dialogue kan bij veel cliënten gebruikt worden, maar het is niet voor iedereen geschikt. De cliënt moet mee kunnen gaan met het idee dat hij of zij uit meerdere ikken bestaat. Daarnaast moet de cliënt zich ook in die verschillende kanten kunnen verplaatsen. Voice Dialogue is minder geschikt voor mensen die moeite hebben met zelfreflectie. We zouden dus kunnen stellen dat zelfreflectie een voorwaarde is wanneer je wil werken met Voice Dialogue. Voice Dialogue kan ook ingezet worden bij het werken met kinderen. De klassieke methode is voor deze doelgroep wellicht lastig, maar kinderen begrijpen vaak heel goed dat ze meerdere ‘stemmen’ in zich hebben. Het werken met Voice Dialogue voor kinderen vergt een wat creatievere en speelsere aanpak. Voice Dialogue wordt, naast individuele therapie, ook ingezet op scholen en bedrijven. Bij tal van beroepen kan Voice Dialogue helpen om mensen op een nieuwe manier naar zichzelf te laten kijken. Met Voice Dialogue kan dan ook met trainingen en groepen gewerkt worden.
Voice Dialogue kan ingezet worden om de binnenwereld te onderzoeken. Door de innerlijke stemmen aan het woord te laten krijgen cliënten meer inzicht. Deze inzicht gevende methode kan breed ingezet worden. Voice Dialogue wordt bijvoorbeeld al gebruikt worden bij coaching, loopbaanbegeleiding, individuele therapie, trauma, mediation en relatietherapie. Wanneer een cliënt met een dilemma zit waar hij of zij niet uitkomt, kan Voice Dialogue ingezet worden. Kort samengevat betekent dat dat deze methode gebruikt kan worden als iemand zich afvraagt: “wat in mij is dat en wat in mij kan in ontwikkelen?” Bij een dilemma of conflict wil je weten wie er nu eigenlijk aan het woord is. Vaak zijn het kanten van één of meerdere personen die met elkaar in conflict zijn. Omdat Voice Dialogue uitgaat van meerdere ikken is het een fijne manier om te ontdekken waar de pijn of frustratie vandaan komt.
Een Voice Dialogue sessie levert vaak meer begrip op voor sterk ontwikkelde kanten, ook waar cliënten last van kunnen hebben. Hierdoor kunnen ze met meer compassie naar verschillende kanten van zichzelf kijken. Ook kunnen cliënten zich meer losmaken van sterk ontwikkelde kanten. Een ander resultaat van Voice Dialogue is meer keuzevrijheid om kanten die voorheen minder snel toegelaten werden van zich te laten horen.
Om te beginnen met Voice Dialogue is het handig om al een flinke basis te hebben. Wij raden beginnende coaches en therapeuten daarom aan om die basis eerst te ontwikkelen. Daarna is Voice Dialogue een aanvulling op het repertoire van de begeleider. Voor een Voice Dialogue facilitators is het belangrijk dat ze over veel oordeelloosheid beschikken. Er moet immers zonder oordeel geluisterd kunnen worden naar subpersonen. Een coach wil subpersonen dan ook niet veranderen, maar is vooral nieuwsgierig naar wie ze zijn. Ook is er een grote mate van sensitiviteit nodig voor de energetische aspecten van Voice Dialogue. Onze ervaring is dat deze kenmerken allemaal ontwikkelbaar zijn. Hoe langer coaches met Voice Dialogue werken, hoe rijker het instrument wordt.
Bij de Voice Dialogue Academie bieden we verschillende opleidingen aan op het gebied van Voice Dialogue. Dit opleidingstraject bestaat uit drie niveaus: de Basistraining, de Vervolgopleiding en de Masteropleiding. Daarnaast bieden we masterclasses en zomerweken aan op het gebied van Voice Dialogue.
Voice dialogue academie
Oudewand 39-B
7201 LK Zutphen
KVK: 30115109
BTW: NL808896003
T. 0575–743709