Alles welkom heten! Dat was mijn antwoord op de laatste vraag van Yvonne Burger over wat het meest werkzame bestanddeel is van de Voice Dialogue methode. Op 30 oktober 2024 zat ik op de bank bij The School of Life Amsterdam in de serie 'De essentie van coaching'. Wat een ontzettend leuke avond!
Ik kreeg een hele reeks vragen over hoe en wanneer Voice Dialogue werkt. Ik wil er één uithalen: hoe we vanuit Voice Dialogue kijken naar dilemma’s. Grondlegger Hal Stone zei altijd: ‘Als je een dilemma hebt en je weet nog niet wat je moet kiezen, wácht dan als je nog tijd hebt.’ Een dilemma is namelijk een situatie waarin je nog niet alle ikken die zich in jou met je vraagstuk bemoeien voldoende hebt gehoord. ‘Wacht dan’ betekent niet dat je niets doet, maar dat je de tijd neemt om hen allemaal aan het woord te laten en hun verlangens en bezorgdheden te horen. Dat geeft om te beginnen meer helderheid over waar de spanning zit. Dat is trouwens best een opgave, want een onopgelost dilemma kost vaak getob en energie. Daarom willen we er graag vanaf. Maar een doorleefd besluit nemen vraagt suddertijd.
Stel iemand worstelt met de vraag: Wil ik bij mijn partner blijven of niet? Daar zijn allerlei ikken bij betrokken. Er is een deel dat uit de relatie weg wil. Dat zegt ‘Ik ben niet meer gelukkig.’ Maar een andere deel denkt er heel anders over: ‘Ik wil absoluut niet weg, vanwege de kinderen’ Ga d’r maar aanstaan, om dan een keuze te maken. Voice Dialogue kan helpen om tussen de delen in te gaan staan, hen allemaal te horen, de verscheurdheid te verdragen en regie over je ikken te voeren. En te beseffen dat het van belang is om - wat je ook kiest – zorg te dragen voor de delen die verliezen. Zij hebben verdriet of zijn boos over je keuze. Het kost rijpingstijd om de moed te verzamelen om het verlies te dragen dat een bepaalde keuze met zich meebrengt.
Ik beschreef een paar jaar geleden een casus van een cliënt met een loopbaandilemma. Wil je lezen hoe dat verliep, dan vind je dat verhaal hier: https://lnkd.in/efz83MEP
Judith Budde